The infinity sign

Jon, aka bröderna Fluffs okända kusin, mötte mig med ett stort leende idag innan mattelektionen, tog ett djupt andetag och sa med stolt röst: Hej hur maaaaaar dooo?
Jag blev så stolt!
Han hade nämligen frågat en massa om svenska ord igår på vår mattelabb, hur säger man det här, och hur säger man det här, lät det hela tiden.
Så jag gav honom adressen till www.tyda.se en översättningssida som jag använder mig mycket av. Där finns det nämligen en funktion som om man klickar på den uttalar ordet man har sökt på, och den funkar engelska till svenska samt svenska till engelska.
Så jag förklarade hur han kunde använda den, och lite skämtsamt sa jag "so tomorrow you'll speak perfect swedish" innan vi sa hej då för att gå till vår nästa lektion.
Så ni kanske förstår att jag känner mig stolt över att han faktiskt gick hem och övade på sin svenska:)

Så jag var lite frånvarande under mattelektionen idag för jag förklarade för Jon om våra bokstäver ÅÄÖ.
Jon hade blivit lite förvirrad när han såg dem, så han frågade what's the deal with the A with infinity sign above? Do you just say AAAAAAAAAAAAAAAAAAAA for infinity of time or what? Han syftade såklart till bokstaven Ä.
Jag blev nästan lite förvånad, ingen har beskrivit bokstaven Ä på det sättet förut. Och jag antar att om man är ett mattesnille som Jon så kan man lätt tolka prickarna ovanför a:et till "infinity" symbolen som ser ut så här:
Han tyckte i alla fall att svenska var ungefär som kinesiska och fattade inte hur jag kunde prata två språk som var så olika varandra.

Förresten när jag svarade bra på Jon's hälsningsfras så var det hans tur att skratta.
hahaha you mean like the thing you're wearing?
Härligt när samma ord betyder olika saker på olika språk :)

Nej nu måste jag fortsätta med min uppsats som snart är klar!
Den börjar faktiskt bli ganska bra med hjälp av UCEW (university center for excellence in writing)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0