Falska minnen

De senaste dagarna har inte varit på topp för mig. Jag har inte mått så bra på grund av en tragisk händelse kan vi väl säga för att inte gå in på det mer i detalj här.

Sen har jag blivit förkyld också! Jag som har klarat mig undan baciller och sjukdomar i snart nio månader, typiskt! Jag är hes, snorig och hostig. Fast ingen feber eller ont i halsen som tur är.

Idag var det frivillig träning igen, och de var rekordmånga där, ungefär 20st. Men alla ville spela fotboll eller basket, så det blev bara jag som simmade. Men det gjorde inte så mycket, passade mig bra eftersom jag ändå bara tänkte ta det lugnt eftersom jag inte är helt kry.
Efter en liten stund kom dock Csaba och gjorde mig sällskap, han har ont i sin knän så han kan inte springa så mycket. Så vi fick ett soft pass och efter runt 3000m kom de andra tillbaka. 
Men medan vi simmade började de andra simma under vattnet tvärs över bassängen, så vi blev lite fundersamma och stannade och kollade vad de höll på med. De lekte "sharks and minnows" (hur man nu stavar det). Där den som är hajen ska vänta i mitten av bassängen och fånga de andra små fiskarna när de simmar över.
Jag och Csaba hoppade upp på kanten, för vi ville heller inte bli uppätna av hajen, och solade istället :) Ganska skönt! Oliver kom över och skämtade lite med oss och sa: so what are you guys practicing? English? Och det var ju lite roligt faktiskt, han har många sidor han, schizo-Oliver!
Csaba och jag började diskutera spelets regler, och då berättade jag att vi hade samma lek i Sverige, men vi kallar det nåt annat, men sen blev jag tyst... Jag tänkte herregud jag kan väl inte översätta det till engelska, då kommer han ju tro att det bara bor rasister i Sverige!
Jag har aldrig tänkt på det förut, men varför heter leken vem är rädd för svarte man?! När man var lite tänkte man ju inte på det, leken hette ju så och det var ingen innebörd i orden. Det var först nu det slog mig. Tänk på hur det ser ut egentligen! En liten unge står i mitten och skriker: VEM ÄR RÄDD FÖR SVARTE MAN så högt han bara kan, och de andra ungarna svarar INTE JAAAAG! och så springer de så fort de kan över till andra sidan medan den "svarte mannen" jagar dem.
Är det bara jag eller känns inte det hela lite rasistiskt...?
Aja jag översatte det till Csaba i alla fall och han garvade nästan ihjäl sig.

Idag har vi pratat om minnen i min psykologiklass. Och jag kan inte riktigt släppa det här med att försöka minnas sitt första minne, om ni hänger med..?
Försök att tänka tillbaka till ditt absolut första minne? Hur gammal var du när det inträffade? Och vad var det som inträffade?
Tänk sen noga efter, är det verkligen ditt "egna" minne, så att säga? Eller är det ett minne som du själv har skapat genom att utgå från sådant som dina föräldrar har berättat eller som du har sett på video eller sett bilder från.
Barn har nämligen väldigt lätt för att skapa så kallade "falska minnen" . Falska minnen skapas genom att någon ställer ledande frågor för att få barnet att berätta om en händelse. Eller genom att någon annan berättar om något som du har varit med om. Till slut har ett falskt minne bildats och man tänker ja just ja så var det ju, jag kommer ihåg att jag kände så här och så här och att det såg ut så här eller så här, och jag hade de här kläderna på mig. Men egentligen kan detta minne ha skapats med hjälp av bitar av minnen från när du såg en bild därifrån eller hörde någon prata om det. När väl ett falskt minne har skapats är det väldigt svårt att göra sig av med det. Det har redan sin plats där inne i minnesbanken.

Så jag har funderat och funderat på om de minnen jag har är mina egna eller om det är falska minnen.. Jag blir nästan tokig!
Så nu har ni fått en liten snabblektion i utvecklings psykologi :)
Hoppas ni blivit lite klokare ;)

Kommentarer
Postat av: Anna-Maria

Jag blev klokare :) ! kom hem nu snuttan!

2009-03-26 @ 18:06:45
URL: http://owenannamaria.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0